Quanto scrive Ev Williams, CEO di Medium, nel suo ultimo post è molto vero, molto poco applicabile a una piattaforma come Medium purtroppo.

Another form of relational media on the web is blogging — especially in the early days. One of the things I loved about blogging back then — and that people enjoy about writing newsletters today — is the feeling that you’re publishing to a relatively consistent group of people who care what you have to say. Even if it’s a small group. This lets you write with more freedom and confidence. You build context and trust over time. Your success is less dependent on your latest headline and more on delivering on the trust your readers have given you by showing up. Do so reliably and that readership grows, like a great show (via word of mouth/tweet, or, in the old days, blogrolls).

Also, a blog is a place. It’s a virtual place, but, conceptually, you go there. This sense of place adds to the context, the relationship, you build with a blogger over time. We called them home pages. Welcome to my home on the internet, here are my latest thoughts. Here’s more about me.

RSS provided a mechanism to subscribe, which created continuity (and efficiency). A weakness of RSS, though, IMO is that it doesn’t carry the visual design of a blog. That, and not seeing the URL in your browser, reduced the sense of place.

As a blogger, because the space is yours — you’re not pushing yourself into a feed or an inbox — there’s a lot of freedom. Similar, perhaps, to the freedom that one has posting to an IG story versus the feed (without the ephemerality).

In primis, non si può parlare di pubblico o nicchia in un luogo dove concettualmente si dovrebbe andare per trovare pubblico, ma in realtà la piattaforma dà visibilità soltanto ai post più letti o alle pubblicazioni maggiormente seguite, lasciando poco spazio a chi magari ha qualcosa davvero di interessante da dire, ma non riesce ad avere l’attenzione che merita.La seconda forte distonia è la lamentela sulla grafica RSS quando poi Medium rilascia la funzionalità di Newsletter. Per carità, interessante e forse la vera evoluzione presa dai blog in questi ultimi anni. Purtroppo però anche le newsletter hanno una personalizzazione altamente limitata.Tutto il resto è più che condivisibile.Evviva.